Oei... Mijn partner heeft ('lang') nagedacht!


Vaak zal je dan van de tegenpartij te horen krijgen dat je "niet meer mag bieden".
Dan zit je wel met een probleem, want 'Pas' is namelijk ook een bieding. (Lap, gedaan met bridgen, dan?)

Best even aan de arbiter vragen wat we dan wél mogen doen!

Als de arbiter aan tafel komt, zal die meestal vragen aan diegene die geroepen heeft wat er aan de hand is. Na een denkpauze zal die aan de partner van de 'denker' vertellen dat hij mag bieden wat hij wil, maar dat hij geen gebruik mag maken van de informatie die mogelijk door de denkpauze zou zijn overgebracht. (Heeft iedereen de voorwaardelijke wijs gezien?)

Als de tegenpartij na afloop van het spel (Dat gaat dus gewoon door alsof er niks gebeurd is!) denkt dat de 'overtreders' gebruik gemaakt hebben van die informatie én daaruit voordeel hebben gehaald, kan de arbiter een arbitrale score toekennen.

Er zijn spelers die durven zeggen: "Als mijn partner wat langer heeft nagedacht, dan 'Pas' ik altijd."
Maar zelfs een 'Pas' kan ingegeven zijn door de denkpauze, dus zitten we met hetzelfde probleem.

Wat bied je dan? (nadat je de arbiter hebt geroepen, natuurlijk...) Je biedt verder op basis van wat je weet uit de betekenis van de biedingen van partner. Welke informatie heb je daaruit? Als je op basis van die informatie (en enkel die informatie) met jouw hand moet doorbieden: doe gerust! Dan zal dat de arbitrage met glans doorstaan!

Een veelgestelde vraag van spelers: "Hoe lang is 'lang'?"
Daar is geen eensluidend antwoord op. Het zou best kunnen dat je met een moeilijke hand wat meer tijd nodig hebt om je bod (en de mogelijke gevolgen daarvan) te kunnen overpeinzen.

Daarom: breng de arbiter zo snel mogelijk op de hoogte van een denkpauze (zelfs al is dit van je eigen partij). Zo kan hij op dat moment al wat uitleg geven wat er verder zou kunnen gebeuren.

In elk geval is en blijft bridge een denksport. Dat houdt zelfs min of meer de verplichting tot nadenken in... En dan kan je daar toch niet voor gestraft worden?!